June 2008

TDRI Quarterly Review 3

The Creation of
Thai Public Broadcasting Service:
Thailand’s First Public Television Station

Somkiat Tangkitvanich*

1. THE TELEVISION LANDSCAPE IN
THAILAND

Television is the most powerful medium in Thailand,
followed by radio. The reason why the electronic media
are far more popular than newspapers and other forms of
print media is related to the country’s low average level
of education. A survey by AcNielsen, a media market
research firm, showed that about 86 percent of the Thai
population watch television every day, while 36 and 21
percent listen to the radio and read newspapers,
respectively (Table 1). Thus, television plays a very
significant role in providing the people with news and
information, and is influential in shaping their political
and social views. The influence of television is more
prominent in the rural areas of the country where the rate
of newspaper readership is only 14 percent.

As of early 2007, Thailand had six free-to-air
terrestrial television stations: Channel 3, Channel 5,
Channel 7, Channel 9, Channel 11 and iTV. These
stations can be classified into two groups in terms of
institutional setting: stations that are State owned and
run and those that are State owned but privately run. The
latter type operates through concessions granted by
various State agencies. Thailand had no stations
equivalent to the “public service broadcasting” (PSB) or
“public television” stations such as BBC in the United
Kingdom, NHK in Japan, or ABC in Australia, which
are directly or indirectly funded by the public but are
independent in terms of operational and editorial
matters. State-run television stations comprise Channel 5

Table 1 What Types of Media Did You Access Yesterday?

of the Army, Channel 9 of the Mass Communication
Organization of Thailand (MCOT), and Channel 11 of
the Government Public Relations Department (PRD).
Privately run State-owned stations are Channel 3
(operated through a concession granted by MCOT),
Channel 7 (operated through a concession granted by the
Army), and iTV (operated through a concession
granted by the Office of the Prime Minister. A new
regulatory model based on a licensing system was about
to be introduced around 2000 but was delayed for over
seven years owing to legal disputes concerning the
selection of its regulator, the National Broadcasting
Commission (NBC).

All privately run television stations are majority-
owned by their founders’ families. For example,
Channel 3 is operated by a company owned by the
Maleenont family. One of that family’s members served
as a Cabinet minister throughout the first two Thaksin
Shinawatra Administrations, and iTV was run by Shin
Corporation, which had been owned by former Prime
Minister Thaksin’s family until it was sold to the
Singapore-based Temasek Holding Company in early
2006. Thus, all the free-to-air television stations are or
until recently were owned or operated by the Army, the
government’s public relations units or politicians’
families. Therefore, it was very easy for the Thaksin
government to control the operation of television
stations. Even though other government administrations
did not enjoy such a degree of control, important media
like television have never been free from political
interference.

(percentage)
Bangkok
Population (millions) 50.30 8.72 3.77 37.80
Television 86 93 91 84
Radio 36 47 48 33
Newspaper 21 44 43 14

Source: AcNielsen Media Index (surveyed in 2001).

" Dr. Somkiat is Research Director for Information Economy, Science and Technology Development Program, TDRI.




4 TDRI Quarterly Review

Vol. 23 No. 2

In addition to the six terrestrial television
stations, the country has several Cable TV (CATYV),
Multi-Channel Multi-Band-Distribution Service (MMDS),
and satellite television stations. The largest CATV
operator is True Vision, owned by another Thaksin
Cabinet member’s family and operated under an MCOT
concession. Until recently, it was the sole nationwide
cable provider and the only active cable operator in
Bangkok. Outside Bangkok, hundreds of small and
medium-sized operators offer services in urban areas
throughout the country. PRD is technically in charge of
regulating these provincial cable operators, but only 78
providers have been granted concessions so far. Some
100 CATYV operators are either awaiting approval from
PRD or operating illegally without a permit. A few other
companies operate free-to-air non-terrestrial television.
For example, Thai TV (TTV) operates an analog MMDS
television in the Bangkok metropolitan area under a
concession from PRD. Asia Satellite TV (ASTV),
owned by the Manager Media Group, provides a free-to-
air satellite television service that offers eight channels.
Owing to the dubious legal status of most CATV and
satellite television operators and their much narrower
reach, CATV and satellite television have never become
a serious threat to the terrestrial operators.

From a public policy perspective, the existing
market structure of television in Thailand does not
produce an optimal outcome for the society. In
particular, Somkiat (2003) found that there was a clear
upward trend in the broadcasting time allocated to
entertainment programs and a downward trend in that
devoted to educational, documentary and commentary
programs. Program production and distribution, driven
by advertising revenue, tends to ignore certain viewer
groups, such as children and senior citizens, who tend to
have lower purchasing power than other age groups.
Commentary programs have been found to lack balance
in the presentation of different opinions on controversial
issues (Media Monitor Project 2006).

2. THE BIRTH OF THAI PBS'

Discussion of the need for a public television
station in Thailand began in the aftermath of the “Bloody
May” crackdown on anti-government protests in 1992.
At that time the need was expressed for a television
station that would broadcast news and information free
from State intervention. The resulting public debate gave
rise to the establishment of iTV, a privately owned
channel which started broadcasting in 1995 under a
30-year State concession from the Office of the Prime
Minister. A condition in that concession stipulated that
iTV had to broadcast news and information programs for
no less than 70 percent of its total airtime and pay a high
concession fee, which made it difficult for iTV to
survive financially. Further exacerbating this pressing
condition were the effects of the 1997 financial crisis,
which forced iTV to undergo massive debt restructuring.

The station’s former sharcholders pulled out and were
replaced by Shin Corporation, a conglomerate owned by
the family of Thaksin Shinawatra, who was subse-
quently elected Prime Minister in 2000. Following the
change in ownership, the station was often criticized for
its allegedly biased coverage in favor of the Thaksin
government.

During the Thaksin Administration, iTV won an
arbitration case to increase the ratio of entertainment
programming and pay a significantly reduced concession
fee. However, that decision was subsequently nullified
by the Central Administrative Court due to procedural
irregularities in the concession process. The court ruling
put iTV into virtual bankruptcy. After the company
refused to pay the full amount of the concession fee, its
concession was revoked by the Surayud Chulanont
Administration, an interim government set up after the
September 2006 coup d'etat which ousted the former
Prime Minister. The concession was then returned to the
Office of the Prime Minister and the station was
renamed as TITV but it continued to be run by former
iTV staff.

Discussion of the need for a public television
station resumed in 2007. Persuaded by academic, civic
groups and nmedia professionals, the Surayud
Administration decided to set up a public television
station and passed the Thai Public Broadcasting Service
Act to make this possible. Under that act, the new public
television station, named Thai Public Broadcasting
Service or Thai PBS, would receive funds from
earmarked tobacco and alcohol taxes as its source of
revenue. The act also provides Thai PBS with legal
protection against political and commercial intervention.
One of the most controversial provisions of the act is a
transitional clause that mandates the transformation of
TITV into Thai PBS. After the act came into effect on
January 15, 2008, Thai PBS officially went on air on
February 15, 2008.

The objective of this article is to provide
background to the creation and design of Thai PBS, the
first public television station in Thailand and Southeast
Asia. As the author has been involved in designing and
considering the Thai PBS Act, the view presented here
inevitably reflects an insider’s perspective.

3. OPTIONS FOR SETTING UP THAI PBS?

As discussed in the previous section, the idea of
public media has been discussed in Thailand for over a
decade, that is, around the time of the establishment of
iTV. However, the idea to transform TITV into Thai
PBS turned out to be controversial. Theoretically
speaking, there were at least six options for setting up a
public television station in Thailand: (1) establishing a
new channel using the remaining UHF spectrum band,
(2) transforming Channel 11 into a public broadcaster,
(3) transforming TITV into a public broadcaster,
(4) setting up a public satellite television station,



June 2008

TDRI Quarterly Review 5

(5) setting up a public Internet-based television station
(IPTV), and (6) establishing no new station but
broadcasting programs via existing cable television
networks. In this section, we estimate the related
financial costs and the time required for setting up a
public television station, discuss the strengths and
weaknesses of each option, and explain why the third
option was adopted.

Each option can be evaluated against the others in
many dimensions. One important criterion for evaluation
is the financial cost involved. The financial cost for
setting up a public television station can be divided into
three parts: (1) the cost of investing in the necessary
infrastructure, (2) the cost of pre-broadcast preparation,
and (3) the recurring cost of program production and
operation. Each element of the total cost differs
according to the way in which the public television
station is set up. Closely associated with the investment
cost is the required start-up time, as investment in
infrastructure usually involves a considerable length of
time. In addition to the financial costs and start-up time,
public television should also be evaluated by its
broadcasting area coverage, because public television is
expected to provide all citizens with universal access.
Finally, in addition to economic and social considera-
tions, the political feasibility of setting up a public
television station must also be considered. In Table 2,
we estimate the cost of setting up an PSB station in
Thailand, and compare the strengths and weaknesses of
each option.

Table 2 shows that the cost of setting up a public
television station by transforming an existing free-to-air
terrestrial television station is lower than that of setting
up a new one by 3.2-3.4 billion baht, owing to the cost
savings on infrastructure investment. More importantly,
transforming an existing station into a public television
station also reduces the start-up time by 18-24 months.
Since setting up a public television station requires
considerable political commitment, it would be desirable
for the process to be completed within the span of a
single government administration. As the term of the
Surayud Administration was expected to be brief, the
time-savings in the establishment of the station became
the most important consideration and the decisive factor
in designing the public television station.

Establishing a public television station by using
alternative technologies, i.e., satellite or Internet-based
technology, is also cheaper and requires a shorter start-
up time than setting up a new terrestrial station.
However, the fourth and the fifth options, which were
based on satellite technology and Internet-based
technology, respectively, had a serious weakness from
the perspective of universal accessibility: the number of
households in Thailand with a satellite antenna or with a
high-speed Internet connection is still very low. In

particular, the number of households currently watching
television via satellite is only 7 million out of 16 million
households. Likewise, the number of households with a
high-speed Internet connection is estimated to be fewer
than 1 million. Even though the penetration rates of both
technologies are expected to increase over time, they are
unlikely to be universal in the near and medium term.
We thus considered these alternative technologies as
inappropriate for a public television station and opted for
the conventional terrestrial technology. The same
reasoning also applied to the sixth option, since the
penetration rate of cable television is limited to urban
areas. As a result, the only remaining decision was
whether to transform Channel 11 (the second option) or
TITV (the third option) into a public television station.

In terms of administrative process, transforming
Channel 11 into a public television station would be
relatively straightforward since it has long been a State
agency. A major challenge, however, was its
organizational culture. In functioning as a division under
PRD since its establishment, the dominant culture of
Channel 11 is highly bureaucratic. Its staff is also
accustomed to intervention from politicians and
bureaucrats. On the contrary, TITV was originally set up
to function in a manner similar to that of a public
television station, albeit with an incorrect design. In
comparison with Channel 11, it had a more dynamic and
professional culture. Thus, in terms of organizational
culture, transforming TITV into a public television
station would be more appropriate than doing so with
Channel 11. Transforming TITV into a public television
station would have another advantage in that it would
provide the government with a solution for fixing
TITV’s concession problems. As a result, it was decided
that TITV should be transformed into a public television
station. However, such a step would not be without
problems. First, legal disputes between iTV share-
holders, its former management and the government are
ongoing and are likely to take years to settle. Second,
TITV programs were often criticized as being biased and
not up to the international standards of a public service
broadcaster. The first issue could be addressed in the
Thai PBS Act by ensuring that the rights and obligations
of each disputing party would not be affected by the
transformation.” The second issue could be addressed by
setting a high programming standard and codes of
conduct together with intensive staff training.

4. THE DESIGN OF THAI PBS

In this section, we discuss various issues related
to the design of Thai PBS, ranging from organizational
status and governance to financing, programming,
accountability and public participation.



Vol. 23 No. 2

TDRI Quarterly Review

‘uolonpoud wplboid ul Bulpdioippd saIUNWUIOD pUD
sdnouB A}o100s |IAID 10} Bulp|ing-Ajondpd pup sieonpold wpliboid juspuadapul Buizipisgns 1o} 1Yyog Uoljiw 00§ tNOJQD JO JSOD [DUOIIPPD Sy} 9PN[DUl JOU Op SUODWISS 8yl g

‘swpiboid
JUSWIUIDBIUS JayL0 JO ADp D sINoy g 10 jusdiad [ ||| (9) pup ‘swoibold moys o} jo Abp D sinoy g 1o jusdiad [ ||| (g) ‘swpiboid pajusuo-ualpiyd Jo Abp D sSINOY ¥
10 yusosad zz'zg (¥) ‘swoiboid Aipjuawnoop Jo Abp B sINOY g 10 juddiad [ ||| (g) ‘swoiboid puwpip Jo ADp O siNoY ¥ 10 juddiad zz'zg (2) ‘smau Jo Abp D sinoy  Jo jusdiad
222 (1) :smojio4 so o swplboid jo ol ay] *(sINoY 00rZ — 0090) App Jad swplibold Jo SINoY g| SISPOPPOIg S9d 1PY] oY} uodwNSSD 8y} U0 Paspg 81D SUOIIDWISS JSOD | :SOJON
suwiniboud
1SOOPPOIQ 4Sd [2UUDYD-I}NUW }SDOPDOICG URD) -
swplBold 8yl M3IA O} JUSIUSAUODU| - 2IN}ONLSOLUI spjoyasnoy ALdl
SIOMBIA JO 9BDISA0D MO| SDH - Ul JUsWIISaAUL S|1l| saunbay - 009 002’1 09€-091 uoliw G0 DIA swplBoid apirold (4
swipiboud
4Sd [2UUDYD-I}NUW }SDOPDOICG URD) - sployesnoy syompeu
(spalo upgin o} pajiwi|) 2IN}ONISOIUI uol|jiw UOISIAS|8} 8|qpD Bulsixe
SIOGMSIA JO 8B0DISA0D MO| SOH - Ul JUSWISSAUI OU salinbay - 009 00Z'1 09€-091 5'Z-0C DIA swlBold apirold (&
2IN}oNIISOIUI spjoyasnoy UOIDJS UOISIAD|9}
SIOGMSIA JO 8B0DISA0D MO| SOH - Ul JUsWIISaAUL S|1l| saunbay - 009 002’1 09€-091 uoljiiw / allj|e1os mau o dn 1as (p
SoN|PA
aSd yim ajgupduwooul seoionid [oUolIpS
uIpLI9D , UID3JUN,, O} JJDIS UIDI} O} SPadN -
BuuDs) #PIS ALIL PayIPND ynId8I URD -
[oouljod upsipd paAledlad pup saindsip dn ppis yoinb uolpIs UoIsiAalel Dlgnd
0B8] Wouy $su [poNjod pup [pBa) SPH - SO|QPUS BINLONISDIUL ALlL BUlsXT - 001 L 002°L MO| AJISA D OJuUl Al|L WiOJsupl] (2
UOIJUBAISIUI JUBWUIBAOD 0} a|qudadsns - 1SOD JUBWIISSAUI MO| SaliNbay - UouDIS
a2in}|nd dn pojs 3oInb se|igous uolIsIAs|a} ollgnd o ojul
21}pIONDBING SOY uoypzZIUPBIO Bulsixg - 2INJONUSOUUI | | [PUUDYD BuUlsIXT - 001°l 00/l MO| AIBA || [ouuDyD wlojsupi] (g
uolpzIupBIo spjoyesnoy
1SPOPDOIQG JSily Y BuppWw 21058q MBU J0J 8IN}IND 8jPaIo UPY - uolIw UOIIDJS UOISIAS|S)
uolbiodald Jo) syluow yg-g| salnbay - Uo1010s o) ubisep upd - 001'l 00/l 00¥'€-00Z'S /G Isp3| 1y [oupsald) Mau b dn 1as (o

swpiboid
Aponb

-9}pI1apow
(3ypq jo suojjjiw) I3A

jsiy 8y} uj jsod Buypiado

swpiboid
Aypnb-yBiH

sassoWwPIM syjbuays 2bDISA0D

JuswWysaAU| uoypindod uondo

UonE)S UOISIAIP L, dqngd & dn 3un)ag 10 uonndQ yor JO SISSOUNBIAA PUE SYISUAIS ‘S)S0)) [BIdUBUL] T IR



June 2008

TDRI Quarterly Review 7

Organization Status and Governance

Thai PBS was set up as a not-for-profit
independent public entity by the previously mentioned
act. The station was to be governed by a policy
committee, consisting of nine members, two of whom
would be selected from media experts; three, from
people with management experience; and four, from
persons with a record for promoting democracy, local
development, education, children’s concerns, youth and
the family or the rights of minority and disabled people.
The selection panel was to consist of 15 members
selected as follows: three representatives of professional
media organizations plus representatives of one media
academic group, six civil society organizations and five
State agencies specified by the act. The act also
stipulates that the selection procedure be transparent and
open to public scrutiny. The first policy committee,
known as the interim policy committee, however, will be
appointed by the cabinet to oversee the transformation
process. It would be replaced by the policy committee
selected by the selection panel within 180 days of the
Thai PBS Act becoming effective.

Thus, the policy committee has the duty and
power to give policy direction that reflects the needs of
viewers at large and protects the organization against
political and business interference. It is also empowered
to select a managing director and approve an executive
board to be proposed by the managing director; ensure
that the operation of the organization follows the stated
objectives; and approve the operations and budget plans
without interference in its day-to-day operations. Mem-
bers of the committee will hold office for four years and
may be reappointed for up to two consecutive terms.

The executive board will be headed by the
managing director and consist of no more than 10
members, no more than six of whom may hold manage-
ment positions. The executive board is responsible for
implementing the approved plans and supervises in-
house and outsourced program production.

Financing Models

There are many possible funding models for a
public television station, ranging from the license-fee
model (as in the United Kingdom and Japan), a
government grant model (as in Australia), and a hybrid
model (as in India and Canada).® In the case of Thailand,
funding from license fees was considered to be not
politically feasible, at least until public television gets
established. Funding from government grants or general
parliamentary appropriation is risky in a country where
political interference in the media is the norm. In
attempting to ensure predictable and sufficient funding
and to guarantee the financial independence of Thai
PBS, a unique funding mechanism will be adopted that
is based on an earmarked tax. In this model, Thai PBS
would obtain the equivalent of 1.5 percent of the excise
tax on liquor and tobacco consumption, with the ceiling

being 2 billion baht per year. The cap will be reviewed
every three years and can be adjusted upward by the
Minister of Finance in order to accommodate the effects
of inflation and the possible extended scope of Thai
PBS. Other possible sources of revenue include public
donations and revenue generated by the sale of the
station’s intellectual property.

Programming

The previously mentioned act stipulates that Thai
PBS must provide high-quality programming for its
viewers. Such high-quality programs would include:
(a) accurate, impartial and promptly delivered news,
(b) programs that promote citizen participation in public
affairs and present accurate information and balanced
viewpoints, (¢) educational programs and programs that
promote learning for children and general viewers,
(d) programs that promote a good quality of life and
public health, (e) programs that promote national
identity and cultural diversity or empower marginalized
people, and (f) entertainment programs that promote
good societal or aesthetic values.

The programs for broadcast are also mandated to
be consistent with Thai PBS’s programming standards,
and the production process must be consistent with its
code of conduct. The programming standards and the
code of conduct are required in order to address the
issues of political impartiality, fairness, protection of
human dignity, privacy and other human rights,
protection of minors from violence and inappropriate
content, and protection of information sources. In
addition, the act encourages Thai PBS to promote the
participation of independent producers in the production
of its programs.

Accountability and Public Participation

Thai PBS is designed to promote accountability
and public participation through the following
mechanisms:

- Overall evaluation: Such an evaluation must
be conducted on an annual basis. Criteria for
evaluation include Thai PBS’s share of
viewers, the viewers’ satisfaction and the
level of public support, e.g., the amount of
public donations received.

- Financial accountability: Thai PBS is man-
dated to have internal and external audits. As
for the latter, it will be audited by Office of
the Auditor General (OAG) or -certified
auditors approved by OAG.

- Political accountability: The policy commit-
tee is required to submit an annual report to
the cabinet and parliament. The report must
include, among other things, an evaluation of
the performance of the organization vis-a-vis



8 TDRI Quarterly Review

Vol. 23 No. 2

the plan, operations and budget plans,
information related to program producers,
public opinion and feedback.

Public accountability: The Thai PBS report
must be disclosed to the public. The act also
mandates that the organization set up a
subcommittee to receive any complaints
from viewers in cases of non-compliance
with the programming standards or the code
of conduct.

Public participation: The act also stipulates
that Thai PBS actively promote public
participation. In particular, it requires that
the organization set up a “viewer council” to
gather feedback and suggestions from its
viewers and respond to the inputs received.

ENDNOTES

' This section was adapted from “Thai Public
Broadcasting Service” in Wikipedia.

This section is adapted from Somkiat (2006).

> Under the Thai PBS Act, TITV would transfer its
power, duties, assets and liabilities to Thai PBS
without affecting the existing and future legal
disputes between the disputing parties.

* UNESCO (2005).

REFERENCES

Media Monitor Project. 2006. On the Reporting of Thai
Television News: A Case Study of the Coverage of
Anti-Thaksin Rally on February 11, 2006. Report
Number 4. Bangkok: Media Monitor. (in Thai)

Somkiat Tangkitvanich. 2003. “The Structure of
Broadcasting Media in Thailand” (in Thai).
http://www.tdri.or.th. (1 March 2007)

. 2006. “A Feasibility Study of a Television
Station for Children and Youth” (in Thai). Submitted
to the Thai Health Promotion Foundation. http://
www.tdri.or.th. (1 March 2007)

UNESCO. 2005. “Public Service Broadcasting: A
Best Practices Sourcebook.” http://www.unesco.org.
(1 March 2007)

O Y T~



